Αυτόνομα πλοία και ο άνθρώπινος παράγοντας


ΑΡΘΡΟ: ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΠΛΟΙΑ ΚΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ

                                   


  Πρωτότυπο σχέδιο αυτόνομου πλοίου από την Rolls-Royce
(Φωτογραφία από: http://bit.do/eoZhj  /  Rolls-Royce / Flickr)

 















Η ναυτιλία είναι μια από τις πιο παγκοσμιοποιημένες βιομηχανίες. Περισσότερο από 90% των αγαθών μεταφέρεται δια θαλάσσης. Εκτιμάται πως μόνο το 2015 περισσότεροι από 10 δισεκατομύρια τόνοι φορτίων ταξίδεψαν μέσω θαλάσσης σε παγκόσμιους αγοραστές. Ως αποτέλεσμα, γίνεται ακόμα πιο επιτακτική η ανάγκη για απρόσκοπτη κίνηση των εμπορικών πλοίων ανά την υφήλιο.

Η μεταφορά των φορτίων αυξάνεται κάθε χρόνο
(Φωτογραφία από: http://bit.do/eoZh7 / Theloadstar.co.uk)
     
   Κάθε χρόνο, ο όγκος των αγαθών προς μεταφορά αυξάνεται συγκριτικά. Για να αντεπεξέλθουν στις ολοένα και πιο επιτακτικές ανάγκες της αγοράς, οι πλοιοκτήτες προσπαθούν να κάνουν την ναυτιλία όσο πιο οικονομική γίνεται. Η πίεση αυτή γίνεται πιο αισθητή σε πλοία μικρότερων αποστάσεων λόγο του ότι τα κόστη πληρώματος είναι αναλογικά περισσότερα από τα πλοία μακρινών ταξιδίων. 



Με την άνοδο της μη-επανδρωμένης τεχνολογίας τα τελευταία πέντε χρόνια, οι διαχειριστές αρχίζουν να σκέφτονται τα πλεονεκτήματα, αλλά και τους κινδύνους, ενός αυτόνομου, ναυτιλιακού κόσμου. Έτσι λοιπόν αρχίζουν από την νούμερο ένα σταθερή μεταβλητή στον κόσμο της διαχείρησης πλοίων: το πλήρωμα.

Πλήρωμα - το ιστορικά κύριο συστατικό του πλοίου

      Στο μέλλον, ένα πλήρως αυτόνομο, εμπορικό πλοίο θα σημαίνει πλήρης απουσία πληρώματος θαλάσσης. Αυτό θα αντικατασταθεί από ένα επιτελείο διαχείρησης στην ξηρά αποτελούμενο από οθόνες και υπολογιστές. Η εικόνα της καταστάσεως και η ναυσιπλοοία θα μεταφέρεται αμιγώς από ένα δίκτυο οπτικών, θερμικών και άλλων αισθητήρων πάνω στο πλοίο. Ως εκ τούτου, τι θα σημαίνει αυτό για το πλοίο αυτό καθ'αυτό;

      Αρχικά, η σχεδίαση αλλάζει δραματικά. Η πλήρης απουσία χώρων πληρωμάτων και υποστήριξης αυτών μεταφράζεται σε:       
                                                                      
1) Περισσότερος χώρο για φορτίο 
2) Μικρότερο συνολικό βάρος
3) Καλύτερη κατανάλωση
4) Ελαττωμένη αντίσταση αέρα

Το πλήρωμα του μέλλοντος: περισσότερο ασφαλές
(Φωτογραφία από: http://bit.do/eoZi2 )
      Παρόλαυτα, η ναυτιλία δεν σκέφτεται απλά να φτιάξει πλοία μείων των χώρων του πληρώματος. Ενδιαφέρεται να ξανασχεδιάσει την ένοια του καραβιού σαν όλο. Αυτό όμως χρειάζεται ακόμα τεχνική αλλά και νομική ανάπτυξη πολλών χρόνων.


      Αυτό γιατί, προφανώς, η τοπική, τεχνική επισκευή και η σοφία διαχείρισης καταστάσεων εν πλω είναι κάτι πολύ μακρινό για την τεχνολογία του σήμερα. Όμως, όσο αυτή θα αυξάνεται, τόσο θα μειώνεται και ο συνολικός αριθμός των ναυτιλομένων. Όσο η τεχνολογία θα αναπτύσεται, τόσο το πλήρωμα θα αρχίσει να μετατρέπεται σταδιακά σε προσωπικό επίβλεψης αυτοματισμών. Τελικώς, μόνο όταν η ρομποτική αναπτύξει νοήμων μηχανές επαρκής διαχείρησης τεχνικών, αρχικα, κρίσεων, θα μπορούμε να πούμε ότι η ναυτιλία θα περάσει σε ένα επόμενο ιστορικά στάδιο.

Ανθρώπινο λάθος - το αγκάθι των μεταφορών

Εκατομμύρια δολλάρια, αμέτρητο προσωπικό και χρόνος αναλώνεται κάθε χρόνο στα ναυτιλιακά ατυχήματα. Έρευνες δείχνουν πως πολύ πάνω από το 93% των ατυχημάτων στην θάλασσα οφείλεται μερικώς ή ολικώς, σε ανθρώπινο λάθος. Οι αναλυτές θεωρούν πως τα πρώιμα, μελλοντικά, αυτόνομα πλοία θα  μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητες αστοχίας σε απλές διεργασίες, όπως οι πρόσδεση/απόδεση και αργότερα της ναυσιπλοοίας: ένα δίκτυο αλληλεπιδρόντων πλοίων όπου τα πληρώματα θα λειτουργούν υπο ασφαλέστερες εργασιακά συνθήκες.

Πειρατεία - μειώνοντας τις πιθανότητες και τις επιπτώσεις

Απουσία προσωπικού σημαίνει και αδυνατότητα απαίτησης λύτρων από πειρατές. Η ζήτηση αυτών των λύτρων για την εξασφάλιση της ακεραιώτητας του πληρώματος είναι ο κύριως μοχλός της πειρατείας του σήμερα. Μόνο για πέρυσι, τα κόστη της Σομαλικής πειρατείας ανήλθαν στα 1,7 δισεκατομμύρια δολλάρια, συγκριτικά με 7 δισ. δολλάρια το 2010. Ως αποτέλεσμα, πολλοί είναι οι πλοιοκτήτες που αποφάσισαν την αλλείωση των ναυτιλιακών δρομολογίων τους.

Συμπεράσματα

H ναυτιλία έχει ακόμα πολυ δρόμο μέχρι ο δρόμος πλήρης αυτονομίας πλοίων να γίνει ορατός. Μέχρι τότε τα πληρώματα και οι διαχειριστές πρέπει να βασιστούν στο ανθρώπινο δυναμικό. Τα τελευταία χρόνια γίνονται γενναίες επενδύσεις στις σχεδιάσης αυτόνομων πλοίων, άλλες κοντά, άλλες πιο μακριά στη ναυπήγηση. Το κατά πόσο το πλήρωμα θα αποκτήσει έναν πιο διακοσμητικό ρόλο στα πλοία του μέλλοντος θα δείξουν τα νεογεννοί, ημι-αυτόνομα πλοία, εμπορικού και στρατιωτικού τύπου.
   
     Το νέο δημιούργημα της Yara Birkenland είναι ότι πιο κοντά στο μέλλον.
(Φωτογραφία από: http://bit.do/eoZkM / insideevs.com)

Το κάτωθεν άρθρο είναι μεταφρασμένο και διασκευασμένο απόσμασμα από τα αγγλικά στα ελληνικά ως μέρος της εξαίσιας ανάλυσης του Προέδρου της Rolls-Royce Marine, κυρίου Mikael Makinen και του κυρίου Egil Haugsdal, Προέδρου της Kongsberg Marine, όπως αυτή διατυπώθηκε στο άρθρο τους "In 2030, a-ten-person land-based operation center to control an entire fleet of large ocean going ship?" στην ναυτιλιακή εφημερίδα Shipping Finance (July 2018), τεύχος No 265, σελίδες 6-7.


















Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΕΞΑΓΩΓΗ ΚΥΡΙΑΣ ΜΗΧΑΝΗΣ ΠΛΟΙΟΥ ΠΡΟΣ ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΤΗΣ

ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΥΡΙΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ ΠΛΟΙΟΥ.

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣEIΣ ΝΕΟΥ BOW και STERN THRUSTER